DESATERO ZDRAVÉHO SAUNOVÁNÍ

1. Aby mělo saunování smysl, choďte se potit minimálně jednou týdně, ani hladoví, ani přejedení nebo značně fyzicky unavení.
V saunovacích kabinách (prohřívárnách) používejte pouze prádlo do sauny. Celé tělo včetně nohou podkládejte prostěradlem či osuškou. Plavky v prostorách saun nepoužíváme.

 

2. Před prvním vstupem do prohřívárny se umyjte vodou a mýdlem a řádně se osprchujte. Vlasy si umyjte až před posledním vstupem do prohřívárny.
Před každým vstupem do prohřívárny setřete vodu z povrchu těla.


3.Do prohřívárny vezměte jen prostěradlo či osušku, na které si sednete nebo lehnete. Nevhodné je sedět způsobem jako sedíte na židli, může vést k závratím nebo bolesti hlavy.

 

4. V saunách můžete dýchat pouze nosem, ale také ústy. Při pocitu pálení vzduchu při dýchání můžete překrýt nos i ústa dlaní. Dýchejte normální frekvencí, jak jste zvyklí.

 

5. Po uplynutí doporučené doby pobytu nebo při pocitu pálení ušních boltců, špičky nosu či bradavek vyjděte z prohřívárny. Při pocení můžete velmi lehce hladit a otírat povrch těla, což pomáhá otevírat kožní póry a vyplavovat nečistoty z kůže.

 

6. Opláchněte se pod sprchou a ochlaďte se v bazénu – pozvolným ponořováním, nikoli skokem! Pokud možno i s hlavou, nebo alespoň po zátylek.

 

7. Sledujte průběh 3 fází:

  • Nejprve se dostaví pocit chladu.
  • Poté začnete cítit tepelnou pohodu.
  • V poslední fázi, kdy opět nastoupí pocit chladu, se vraťte z ochlazovacího bazénu do prohřívárny – celkem cca po 2–5 minutách.

 

8. Proceduru teplo-chlad opakujte alespoň 3x. Po posledním ochlazení se opláchněte vlažnou vodou, nepoužívejte již mýdlo a zabalte se do osušky / koupacího pláště / županu.

 

9. Zabalení a osušení přejděte relaxovat na alespoň 20 minut do odpočívárny nebo k sauna baru. V této fázi nezapomeňte řádně doplnit tekutiny. Vhodný je chlazený čaj, minerálka nebo vybrané izotonické sportovní nápoje.

 

10. Pokud jste saunování prováděli správně, budete se cítit příjemně uvolnění a unavení. Blahodárné účinky by zrušila konzumace alkoholu nebo kouření.

(C) 2011 itpruvodce.cz